Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Opiniërende Raadsbijeenkomst

donderdag 18 februari 2021

19:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Rob Metz
Toelichting

De vergadering is te volgen of later terug te kijken via de link: https://www.youtube.com/watch?v=PihhOlBjmdM

Agendapunten

  1. 2
    Spreekrecht over een niet eerder geagendeerd onderwerp
  2. 2.a

    Met het bestemmingsplan ‘1e Heezerlaantje naast nr. 7’ wordt de bouw van 5 woningen mogelijk gemaakt (twee twee-onder-een-kap woningen en een vrijstaande woning). Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn vier zienswijzen ingediend, waarvan een zienswijze namens 14 buurtbewoners gezamenlijk. Naar aanleiding van een aantal aangegeven bezwaren is de toelichting van het bestemmingsplan aangepast; een verdere ruimtelijke onderbouwing is toegevoegd. Daarnaast is aan de regels en op de Verbeelding een ‘voorwaardelijke verplichting‘ toegevoegd om de afgesproken aanleg van hagen en aanplant van nieuwe bomen te waarborgen.


    De raad wordt op 4 maart 2021 gevraagd in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en het Bestemmingsplan 1e Heezerlaantje naast nr. 7 vast te stellen.

  3. 3

    Op de percelen Kerkstraat 85-87 wordt de bebouwing gebruikt door een aantal kantoren en bedrijven. Voor deze percelen is een bouwplan ontwikkeld met in totaal 36 appartementen. Het huidige bestemmingsplan staat een dergelijke ontwikkeling niet toe. Daarom dient een nieuw bestemmingsplan in procedure te worden gebracht om het bouwplan te realiseren. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen waarop er twee min of meer identieke zienswijzen ingediend. Hierop wordt gereageerd in de Nota van Zienswijzen.


    De raad wordt op 4 maart 2021 voorgesteld om in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en om het Bestemmingsplan Kerkstraat 85-87 vast te stellen.

  4. 4

    Op het perceel Ferdinand Huycklaan 22c staan bedrijfsopstallen waarin de laatste jaren onder meer een drukkerij, een grafisch servicebureau, een tegeloutlet en een ICT-bedrijf waren gevestigd. Deze bedrijven zijn inmiddels grotendeels vertrokken. Op het perceel 26/26a staat een in vervallen staat verkerende boerderij; daarachter ligt een weiland tussen de woon- en bedrijfsbebouwing.


    Voor deze percelen zijn door twee ontwikkelaars woningbouwplannen ontwikkeld voor in totaal 23 woningen waaronder de bestaande boerderij op nummer 26. Het huidige bestemmingsplan staat een dergelijke ontwikkeling niet toe. Daarom dient een nieuw bestemmingsplan in procedure te worden gebracht om het bouwplan te realiseren. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen waarop 8 zienswijzen zijn ingediend. Hierop wordt gereageerd in de Nota van Zienswijzen.
    De raad wordt op 4 maart 2021 voorgesteld om in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en om het Bestemmingsplan Ferdinand Huycklaan 22c, 26 en 26a vast te stellen.

  5. 5

    In mei 2020 is het Masterplan Wonen Soest vastgesteld. Het doel van dit masterplan is om als gemeente grip te houden op het voorzien in de kwantitatieve en kwalitatieve woningbehoefte voor de kern Soest. Eén van de instrumenten is de verdeling van sociale woonruimte via de huisvestingsverordening.
    De geldende huisvestingsverordening is in feite alleen een urgentieregeling. Een uitgebreidere regeling is alleen toegestaan als is aangetoond dat sprake is van schaarste. In het verleden is aangegeven dat dat niet het geval was, maar uit het woningbehoefteonderzoek uit 2019 is gebleken dat er wel degelijk een groot tekort aan sociale huurwoningen is in Soest. Daarom wordt nu een uitgebreidere verordening voorgesteld, waarin ook toewijzingsregels voor niet-urgent woningzoekenden zijn opgenomen.
    Op dit moment worden alle sociale huurwoningen in de gemeente Soest verloot. Daarmee is Soest de enige in de regio. Dit heeft een aantal nadelen, waaronder het aantrekken van spoedzoekers, ook van buiten de regio, en de onzekerheid van woningzoekenden wanneer zij een woning zullen krijgen. Via de nieuwe verordening wordt voorgesteld 20% van de woningen te verloten en 80% van de woningen toe te wijzen op basis van inschrijftijd.


    Op 4 maart 2021 wordt de raad voorgesteld de Huisvestingsverordening vast te stellen.

  6. 6

    Het huidige integraal huisvestingsplan onderwijs is vastgesteld in 2017. Sindsdien zijn er ontwikkelingen ontstaan als Integrale Kindcentra en regelgeving inzake energie neutraal bouwen.


    De gemeente Soest en de schoolbesturen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs hebben met elkaar een visie en ambitie bepaald. Van daaruit hebben schoolbesturen en gemeente per wijk een toekomstperspectief ontwikkeld voor alle schoolgebouwen voor de komende 15 jaar.
    Het meerjareninvesteringsplan voor de periode 2021 – 2035 omvat een bedrag van ruim € 46 mln. In de loop van deze periode zal aan de raad worden voorgesteld deze kredieten beschikbaar te stellen. De kosten van deze kredieten drukken door middel van kapitaallasten op de exploitatie van de gemeentebegroting. Dekking kan plaatsvinden uit de hiervoor gereserveerde middelen in de reserve accommodatiebeleid. Eventuele opbrengsten van vrijkomende locaties door clustering zijn niet meegenomen.
    In het IHP wordt gerekend met normbedragen, met als basis de door de VNG berekende bedragen. In de praktijk blijkt de VNG-norm niet toereikend. In dit huisvestingsplan wordt geadviseerd om voor het Primair Onderwijs (PO) een opslag van 25% te hanteren bovenop de VNG-norm prijspeil 2020. De gemeente Soest hanteert al jaren een opslag van 15% bovenop de VNG-norm. Dit betekent dat in IHP voor het PO gerekend is met een opslag van 10% bovenop de norm van Soest. Voor het Voortgezet Onderwijs (VO) is gerekend met de norm van de gemeente Soest (VNG (prijspeil 2020) + 15%) zonder ophoging. Dit lijkt mogelijk o.a. vanwege de schaalgrootte en mogelijkheid voor een schoolbestuur in het VO om zelf bij te dragen.


    Op 4 maart 2021 wordt de raad voorgesteld het IHP Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) incl. financieel kader vast te stellen. Ook wordt dan voorgesteld de normvergoeding voor Primair Onderwijs aan te passen en deze te verwerken in de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Soest.

  7. 7

    Het huidige integraal accommodatiebeleid uit 2014 is opgenomen dat de gemeente alleen nog eigenaar wil blijven van het voor onderwijs en accommodaties voor bewegingsonderwijs benodigde vastgoed (wettelijke taak). Het huisvesten van culturele partijen, kinderopvang, sport en zorg & welzijn behoort in die visie niet tot de taak van de gemeente. De gemeente maakt per geval zelf de keuze of zij deze partijen wil huisvesten.


    In de praktijk blijkt dat een veel bredere huisvestingstaak wordt opgepakt dan het beleid voorschrijft en voor veel organisaties buiten de wettelijke taak huisvesting biedt.
    De herijking van het accommodatiebeleid beoogt om beleid en de praktijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Allereerst door een aangescherpte definitie van maatschappelijk vastgoed. Ten tweede door in het nieuwe beleid de koppeling met gemeentelijke ambities voor verduurzaming en energietransitie te leggen.
    Als visie wordt aangesloten bij de dienstverleningslogica en de rendementslogica. De dienstverleningslogica bestaat eruit dat Soest voorzieningen wil treffen om activiteiten voor sport, cultuur en welzijn te accommoderen. De rendementslogica gaat in op de vraag hoe deze accommodaties op een efficiënte wijze gebruikt en beheerd kunnen worden. Ook wordt er onderscheid gemaakt in twee sturingsniveaus: op gemeentelijk niveau onder eigen regie en op wijkniveau faciliterend naar maatschappelijke partners.


    Op 4 maart 2021 wordt de raad voorgesteld om het Integraal accommodatiebeleid vast te stellen en de jaarlijkse storting in de Reserve Integraal Accommodatiebeleid vanaf 2022 met jaarlijks cumulatief € 20.000 te verhogen.

  8. 8

    De huidige griffier, de heer Van Vliet, heeft aangegeven per 1 september 2021 zijn arbeidsovereenkomst met de gemeente Soest te willen beëindigen. Als gevolg hiervan is een (interne) sollicitatieprocedure gestart om een nieuwe griffier te werven. De sollicitatiecommissie en de adviescommissie dragen mevrouw M.A.C. van Esterik unaniem voor om aan te wijzen als griffier van de gemeente Soest per 1 september 2021. Met de kandidaat zijn 2 sollicitatiegesprekken gevoerd. Geconstateerd wordt dat mevrouw Van Esterik voldoet aan de eisen gesteld in de profielschets voor de nieuwe griffier.


    Op 4 maart 2021 wordt de raad voorgesteld mevrouw Van Esterik per 1 september 2021 aan te wijzen als griffier voor de gemeente Soest en om met haar een arbeidsovereenkomst aan te gaan per 17 mei 2021. Verder wordt de raad voorgesteld de arbeidsovereenkomst met de heer Van Vliet per 1 september 2021 te beëindigen.

  9. 9
    Sluiting