Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Opiniërende Raadsbijeenkomst

donderdag 7 oktober 2021

19:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Rob Metz
Start
donderdag 7 oktober 2021 16:28
Eind
donderdag 7 oktober 2021 23:06

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda 19:27 - 19:31
  2. 2
    Spreekrecht over een niet eerder geagendeerd onderwerp 19:31 - 19:31
  3. 3

    Het bestemmingsplan Chalonhof maakt de bouw van vier woningen op een perceel tussen de Chalonhof en de Beukenlaan mogelijk. Het bouwplan gaat uit van twee vrijstaande woningen en een twee-onder-één-kapwoning. Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen waarop 5 zienswijzen ontvangen. Twee van de ingediende zienswijzen vormen aanleiding om de toelichting van het ontwerpbestemmingsplan aan te passen. De toelichting bevat onjuistheden. Aangezien de toelichting juridisch niet bindend is, blijft het bestemmingsplan ongewijzigd.


    Op 14 oktober 2021 wordt de raad voorgesteld in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan Chalonhof vast te stellen.

  4. 4

    Aan de Moerbessenberg in Soesterberg staan momenteel 32 appartementen van Woningbouwcorporatie Portaal. De bestaande woningen voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd daarom gaat Portaal deze vervangen voor een nieuw appartementengebouw met 60 woningen. De ontwikkeling is strijdig met het geldende bestemmingsplan. Om de beoogde ontwikkeling juridisch planologisch mogelijk te maken, is een nieuw bestemmingsplan nodig. Het bestemmingsplan Moerbessenberg voorziet hierin.


    Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen waarop 1 zienswijze is ingediend. De ingediende zienswijze vormt geen aanleiding om het ontwerpbestemmingsplan aan te passen.


    Op 14 oktober 2021 wordt de raad voorgesteld in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan Moerbessenberg vast te stellen.

  5. 5

    In het Masterplan Wonen Soest worden een vijftal instrumenten benoemd die ingezet kunnen worden voor het realiseren van de betaalbare opgave uit het Masterplan Wonen Soest. Drie instrumenten worden reeds gebruikt. De twee andere voorgestelde instrumenten zijn de afgelopen periode voorbereid; de doelgroepenverordening en een compensatiefonds.


    De raad wordt op 14 oktober 2021 voorgesteld, als uitwerking op het Masterplan Wonen, de Doelgroepenverordening gemeente Soest 2021 vast te stellen. Met een doelgroepenverordening wordt de betaalbare opgave (differentiatie), de doelgroepen en de instandhouding van nieuwbouw geregeld. In de doelgroepenverordening worden, naast de betaalbare opgave, ook de prijsgrenzen voor middenhuur en sociale koop vastgelegd en de instandhoudingstermijn. In de Doelgroepenverordening is opgenomen om:
    a. de aanvangskoopprijs voor sociale koopwoningen vast te stellen op maximaal
    € 250.000, zowel voor Soest als Soesterberg;
    b. de inkomensgrens voor sociale koop en middenhuur te maximeren op € 57.000 (prijspeil 2021);
    c. te bepalen dat sociale huurwoningen en middenhuurwoningen ten minste 15 jaren na eerste ingebruikname beschikbaar blijven voor de doelgroep;
    d. te bepalen dat sociale koopwoningen ten minste 10 jaren na eerste ingebruikname beschikbaar blijven voor de doelgroep.


    Ten aanzien van het instrument ‘compensatiefonds’ wordt op 14 oktober 2021 voorgesteld om vooralsnog af te zien van de instelling van een compensatiefonds, in afwachting van de bevindingen uit de geplande evaluatie van het Masterplan Wonen Soest (2022).

  6. 6

    De gemeenteraad stelde in september 2017 het bestemmingsplan ‘Parapluplan Retail en Nota parkeernormen auto en fiets’ vast. Met dit bestemmingsplan werden alle verwijzingen in de vigerende bestemmingsplannen in heel Soest vervangen door een verwijzing naar de meest recente versie van de Nota Parkeernormen (Nota parkeernormen auto en fiets 3e herziening, slimmer en beter).


    Uit de praktijk is gebleken dat een effectieve toetsing aan de Nota parkeernormen, soms niet mogelijk is door omissies in het parapluplan. Deze omissie moet, juridisch gezien, worden gerepareerd. Daarnaast is ook de Nota Parkeernormen zelf inhoudelijk aangepast. Het betreffen kleine aanpassingen die voortkomen uit ervaringen met toetsing aan de Nota parkeernomen bij vergunningverlening.


    Het ontwerpbestemmingsplan 'Parapluplan omissies en Nota Parkeernormen auto en fiets, 4e herziening' heeft ter inzage gelegen waarop geen zienswijzen zijn ingediend.


    Op 14 oktober 2021 wordt de raad voorgesteld de Nota Parkeernormen auto en fiets, 4e herziening vast te stellen en het bestemmingsplan 'Parapluplan omissies en Nota Parkeernormen auto en fiets 4e herziening' vast te stellen.

  7. 7

    De Regio Amersfoort en de Provincie Utrecht hebben samen het initiatief genomen om een verstedelijkingsstrategie te ontwikkelen voor de periode 2030-2040 om de groei van Regio Amersfoort voor wonen, werken, bereikbaarheid en landschap in goede banen te leiden. Tot circa 2030 is er (volgens de nu bekende prognoses) in grote lijnen voldoende (theoretische) ruimte en plancapaciteit om in de woonbehoefte te voorzien. Voor de ontwikkeling na 2030 moeten voor alle thema’s nog keuzes worden gemaakt. Daarvoor is het nodig een visie en strategie op te stellen: het Ontwikkelbeeld 2030-2040 Regio Amersfoort.


    Met het Ontwikkelbeeld gaan regiogemeenten en provincie hun samenwerking verder intensiveren en via uitvoeringsprogramma’s samen aan de slag. Het college van B en W concludeert dat de lokale belangen en ambities van de gemeente Soest en het ontwikkelbeeld elkaar niet in de weg zitten en elkaar op bepaalde onderwerpen mooi aanvullen. Aandachtspunten zijn de lokale vitaliteit van Soest en de knooppuntontwikkeling van Soesterberg.


    Op 14 oktober 2021 wordt de raad voorgesteld het Ontwikkelbeeld 2030-2040 Regio Amersfoort vast te stellen als basis voor de verdere samenwerking met de partners, om het Ontwikkelbeeld 2030-2040 Regio Amersfoort door te vertalen in het eigen lokale omgevingsbeleid en om het college te verzoeken de uitvoeringsagenda van het Ontwikkelbeeld met partners op te pakken en daarbij aandacht te besteden aan prioritering, integraliteit, planning, financiële dekking en inhoud, en de raad hierover te informeren en waar nodig in het najaar 2022 aanvullende voorstellen voor te leggen.

  8. 8

    Naar verwachting treedt de Omgevingswet in werking op 1 juli 2022. De Omgevingswet brengt zo veel mogelijk regelgeving over het fysieke domein in 1 wet samen. De Omgevingswet kent 4 verbeterdoelen; een inzichtelijk omgevingsrecht, de leefomgeving centraal, maatwerk mogelijk maken en snellere en betere besluitvorming. De gemeenteraad heeft binnen de wet keuzemogelijkheden. De raadswerkgroep Omgevingswet heeft deze keuzemogelijkheden nader bestudeerd en legt de raad een ontwerpvoorstel voor hoe om te gaan met de keuzes.


    De keuzes gaan over de sturingsfilosofie van de gemeente, wanneer het bindend adviesrecht van de raad aan de orde is bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en bij welke gevallen een initiatiefnemer verplicht aan participatie moet doen.


    Tijdens deze Opiniërende Raadsbijeenkomst is het bedoeling dat er per fractie aangegeven wordt of u zich kunt vinden in voorgestelde koers of dat u andere accenten zou willen leggen. De input wordt meegenomen om met concrete casussen te oefenen om te kunnen constateren of de vooraf bedachte uitgangspunten werkbaar zijn. In februari 2022 is het de bedoeling bij de raad terug te komen met een definitief voorstel.

  9. 9

    In verband met de inwerkingtreding van de Wnra (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) heeft de VNG de werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen (WSGO) opgericht. Per 1 januari 2020 is RMN aangesloten bij de WSGO, zodat RMN via die vereniging toch een landelijke CAO kon afsluiten. Dit is toentertijd in het dagelijks bestuur van RMN gemeld bij de aanbieding van het projectplan, maar hier is geen besluit over genomen. Het algemeen bestuur wil deze aansluiting alsnog formeel bekrachtigen.
    Voordat het algemeen bestuur van RMN dit besluit kan nemen, moeten de raden in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.


    Als laatste maakt de gewijzigde rechtspositie van het personeel van RMN onder de Wnra dat de Gemeenschappelijke Regeling (GR) op dit punt niet langer up to date is. Om die reden wordt voorgesteld de GR te wijzigen en daarin tegelijkertijd een aantal begrippen te actualiseren. Voor het wijzigen van een gemeenschappelijke regeling moet de raad het college van B en W toestemming geven om daarmee in te stemmen.


    De raad wordt op 14 oktober 2021 voorgesteld om geen wensen en bedenkingen mee te geven aan het Algemeen Bestuur van RMN met betrekking tot het lidmaatschap van de WSGO en om het college van B&W toestemming te geven in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de GR.

  10. 10

    Radio Soest is dit jaar een fusie aangegaan met de huidige lokale omroepen uit Baarn, Bunschoten, Leusden en Amersfoort. Zo is de nieuwe streekomroep Eemland 1 opgericht. Doordat er sprake is van een nieuwe (streek)omroep moet er opnieuw een gunning in alle gemeenten worden verstrekt.


    Het Commissariaat voor de Media (CvdM) vraagt de gemeenteraad om een advies waarin de raad aangeeft of de streekomroep Eemland 1 voldoet aan de eisen uit artikel 2.61 lid 2 van de Mediawet 2008. Mede op basis van dit advies verstrekt het CvdM de gunning voor de komende vijf jaar aan Streekomroep Eemland 1.


    De raad wordt op 14 oktober 2021 voorgesteld positief te adviseren ten aanzien van de gunning voor omroep Eemland 1 aan het CvdM. Daarnaast wordt voorgesteld het budget vanaf 2022 voor de lokale omroep vast te stellen op €29.125. De gemeente ontvangt van het Rijk middelen voor het instandhouden van lokaal media-aanbod. Het gaat om € 1,39 per huishouden in het gemeentefonds. Met 20.953 woningen komt dit neer op € 29.125,- Het huidige budget lokale omroep in de begroting is € 27.592. Dit is nog gebaseerd op een lagere bijdrage vanuit het Rijk.

  11. 11

    In de vergadering van 26 november 2020 heeft de raad de geheimhouding bekrachtigd op de strategie Vernieuwen Woonwagencentrum de Meent en de realisatie van woningbouw in dit plangebied. Belangrijk onderdeel van deze strategie was het voorkeursrecht vestigen op de bewuste gronden.


    Inmiddels is de planvorming gedeeld met omwonenden. Naar aanleiding van een informatieavond zijn Wob-verzoeken ontvangen. Een van deze Wob-verzoeken vraagt expliciet naar het besluit omtrent woningbouw op De Meent zoals dat is verwoord in het raadsadvies van december 2020. Feitelijk betekent dit informatieverzoek een verzoek tot opheffing van de geheimhouding op de onderliggende stukken. Het bekrachtigen van de door het college opgelegde geheimhouding is een bevoegdheid van de raad en zo is ook het opheffen hiervan een raadsbevoegdheid.


    Ter afdoening van het genoemde Wob-verzoek wordt aan de raad op 14 oktober 2021 voorgesteld de geheimhouding op te heffen.

  12. 12
    Sluiting 23:04 - 23:06